Ti is feltettétek már a kérdést, hogy miért élnek meg azok az előadók, akik egyértelműen playbacket használnak? Mi az a számunkra örök titokba burkolózó ok, ami lehetővé tesz nekik, hogy elfogadható vagy épp nevetségesen nagy közönséget tudnak biztosítani maguknak éveken át - vagy ijesztőbb esetben évtizedeken át - úgy, hogy az “élő” előadásaik csak tátogást és kínosan lelkes színpadi mozgást jelentenek?
Nos, válasszal nem szolgálhatok erre az égető kérdésre, mely már az ember tudatra ébredése óta izgatja az elménket, de egy minimális elégtételt mégis kaphat mindenki, akinek bántja az önérzetét, hogy ilyen “előadók” megélhetnek saját maguk és zenésztársaik kiparodizálásából.
Fontos megemlíteni, hogy egyszer-kétszer a legnagyobbak is beleeshetnek az előre felvett zene lejátszásának hibájába, ami természetesen bosszantó vagy épp mulattató, de még se ugyan az, mint az egész karrieredet e köré építeni. (Ha esetleg érdekel itt és itt megnézhettek pár összeállítást a legnagyobbak bakijairól, egy két olyan nagy névtől, mint az Iron Maiden vagy a Muse, de akár a Queen-től is akiktől egészen váratlan, hogy ilyen tiszteletlenek voltak a zenéjükkel és a közönséggel, míg például Britney Spears nem ér senkit se olyan váratlanul, azt hiszem.)
Visszatérve a lényegre viszont, az igazi élőzene paradicsomának tűnhet első hallásra a Közép-Ázsiában található Türkmenisztán, melynek miniszterelnöke betiltotta a playback használatát. Jól hallottátok, egy ország ahol Kozsó törvénybe ütközik. Eddig jól hangzik, nem? Azért a teljes igazsághoz hozzá tartozik, hogy mindenfajta felvett zenének a lejátszását betiltotta, televíziós és rádiós előadást ugyanúgy, mint közösségi események felvételét. Odáig fajult a dolog, hogy egyenesen tilos rádiót szerelni az autókba és a balett, valamint opera előadások is illegálisak, mondván hogy feleslegesek. Mellesleg az utóbbi két intézkedést még az ország vezetője sem érti szerintem, mert az egész azért kezdődött az elnök bejelentése szerint, hogy a nép kultúráját védje.
Sajnálatos, hogy megjelenhetnek kiöregedett, hangjukat vesztett énekesek, akik felvételről játsszák le a zenéjüket. Ne pusztítsa senki se az igazi tehetséget azzal, hogy ilyen eszköz használatára vetemedik…
- Mondta az állami csatornán, majd meghozta az összes fent említett intézkedést.
Felmerülhet a kérdés, hogy akkor mi a helyzet a dj-kel, amire őszintén nem tudom a választ, de nagyon úgy tűnik az elhangzottak alapján, hogy Dj Khaled se rúghatna labdába Türkmenisztánban, ami egy kis kárpótlásként felfogható az emberi jogok megsértéséért, nem igaz?
Forrás: freemuse